T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



manager

manager

Werkervaring interimmanager

Professionele ervaring
01-2016-heden
Zelfstandig interim manager/adviseur
Managing change op afdelings-, divisie en bedrijfsniveau

08-2014 - 08-2015 Regional Manager Shared Service Centre voor West, Zuid en Oost Europa DNVGL

Verantwoordelijk voor de HR administraties in een fase na een fusie tussen drie bedrijven. Totaal 35 mensen verdeeld over 8 hubs die in 24 landen op gebied van HR zo’n 3000 medewerkers ondersteunen.

2011 – 2014 Zelfstandig interim manager/adviseur

Vanaf 2011 gevestigd als zelfstandig interimmanager/consultant. Betrokken bij een grote SAP-implementatie waarin ik als intermediair tussen de IT-divisie en de eindgebruikers, de laatste weer heb weten aan te sluiten bij het project t.b.v. de functionele sign-off.
Zette in een andere doorlopende opdracht een extern netwerk van ZZPérs op voor een middelgroot consultancy bedrijf en werd bij dat bedrijf ook betrokken in een aantal opdrachten rond HR shared services bij AEX genoteerde bedrijven.

2010 – 2011 Sabbatical / wereldreis

Bijtanken, reflectie en oude dromen realiseren. Een reis van negen maanden naar en door Zuid Amerika. Zeilde twee keer de Atlantische oceaan over, rondde Kaap Hoorn onder zeil, bezocht de indrukwekkende plekken van Zuid Amerika en ontmoette veel inspirerende mensen .

2005 – 2010 Directeur Shared Service Centre HR, ING

De backoffice voor alle HR administratie in Nederland inclusief salarisadministratie, interne en externe financiële afhandeling, HR-intranet, HR IT-systemen en call centre. 35.000 Klanten; 280 medewerkers en een budget van ongeveer EUR 30 mln.
Bijdragen en resultaten:
Twee jaar na het opzetten ervan was de werking ervan een groot operationeel probleem geworden in de ogen van topmanagement.
Ik heb er veranderingen doorgevoerd om de accountability en zichtbaarheid van de medewerkers te verhogen. Een aantal teamleiders werd vervangen en kwalitatieve en kwantitatieve rapportages zijn ingevoerd. Verder werden nagenoeg alle core-processen (Lean Six Sigma stijl), incentives aangepast en de interne en externe communicatie sterk verbeterd.
Uiteindelijk resultaat was dat de kosten met 48% werden verlaagd terwijl de klanttevredenheid steeg van 5.3 naar 6.8 op een schaal van 1 tot10. Dit steeds in constructief overleg met de OR in een periode van grote verandering en onzekerheid in de financiële sector.


2005 – 2005 Global Head HR and Talent Management ING Retail & Private Banking

Eén van de 12 leden van het global HR management team waarin het wereldwijde HR beleid werd ontwikkeld.
Bijdragen en resultaten:
Als één van de leden was ik de linking pin van een grote divisie naar dit management team en was ik nauw betrokken bij de beleidsontwikkeling. De implementatie ervan in de divisie wereldwijd lag bij mij. Het betrof m.n. processen en activiteiten rond management development, rapportages, HR IT systemen, harmonisatie van pensioenen/arbeidsvoorwaarden en cultuurverandering. Verder adviseerde ik het RvB-lid over alle HR aspecten van de business en was namens hem hands-on betrokken bij complexe HR issues inzake senior managers, zoals bij non-performance, exits, problemen in het lokale management team en bonussen.

2002 – 2005 Chief of Staff ING Centraal en Oost Europa

Als de libro in het management team bezig met alles wat niet logisch onder was te brengen bij de Retail-, Wholesale- of IT-collega’s.
Bijdragen en resultaten:
Implementeerde groep-HR beleid in de regio op gebied van management development, traineeships en HR IT. Rondde i.s.m. de IT-divisie een haalbaarheidsstudie af naar invoering van PeopleSoft in de regio en deed de lokale voorbereidingen voor de implementatie ervan in Roemenië. Nam verder verantwoordelijkheid voor het management support-team, de reguliere plannings- en rapportage processen, riskmanagement, synergieprojecten en de inhoudelijke voorbereidingen voor CEO-conferenties in de regio.

2000 – 2002 General Manager Nationale-Nederlanden Employee Benefits Poland (Warschau, Polen)

In die tijd een nieuw initiatief van ING om wereldwijd door te breken in de pensioensector. Polen was hierin het vierde land.
Bijdragen en resultaten:
Naast mijn rol als directielid in het verzekeringsbedrijf werd mij gevraagd dit nieuwe product in de markt te zetten inclusief een organisatie die pensioen producten B2B in de markt zette. Ik vormde dit uiteindelijk uit een bestaand klein team voor groepsverzekeringen. In zes maanden tijd was dit een zelfstandig bedrijf met eigen infrastructuur op juridisch, administratief en financieel gebied en een eigen verkooporganisatie verdeeld over 3 regio’s over heel Polen.

1998 – 2002 Executive Director, directielid Nationale-Nederlanden Polska SA (Warschau, Polen)

Het derde levensverzekeringsbedrijf in Polen en een van de snelst groeiende units in de Groep, met ongeveer een verdrievoudiging in personeel, agentenbestand en winst in 4 jaar. Door deze snelle groei stond de interne organisatie onder grote druk. Ik was gevraagd om deze te versterken.
Bijdragen en resultaten:
Human Resources: opzetten en implementeren van een moderne visie voor HR naar westerse maatstaven. Invoering van geheel vernieuwde primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en management development processen.
Management development: Naast mijn taken als directielid van de verzekeraar heb als als management development officer voor Polen een traineeship opgezet waarin de elf ING- bedrijven in Polen deelnamen.
Legal afdeling: begonnen met deels outsourcing, het invoeren van nieuwe interne rapportage en een juridische nieuwsbrief voor het agenten netwerk en klanten.
Synergie: implementatie van een credit kaart voor verzekeringsklanten in samenwerking met een dochter-retail-bank in Polen. Daarnaast een ING-groep management traineeship opgezet waarin alle elf ING bedrijven in Polen deelnamen.

1997 – 1998 Assistant General Manager Risk Insurance Mercantile Mutual (Sydney, Australië)

Het Bank-, verzekerings- en investmentbedrijf van ING in Australië. Met een 3000 medewerkers en kantoren over het hele continent
Bijdragen en resultaten:
In het kader van de filosofie van de “Integrated Financial Services” moesten alle supportfuncties van de levens- en schadeverzekeringsactiviteiten worden geoptimaliseerd en/of geïntegreerd. Aansluitend op mijn eerdere functie in Australië deed ik dit voor new business processen, archivering en actuariaat.

1994 – 1997 Senior Manager New Business Life Insurance, Mercantile Mutual Life Company (Sydney, Australië)

Dit team van ongeveer 100 medewerkers deed de technische acceptatie, administratie en betalingsverkeer voor nieuwe aanvragen voor risicoverzekeringen.
Bijdragen en resultaten:
Door de snelle groei in dit marktsegment waren grote operationele en relationele problemen ontstaan met de onafhankelijke tussenpersonen. Met het team, door aanpassingen in processen, het opzetten van een klein call-centre en verbetering van de communicatie van en naar de agenten de negatieve spiraal die was ontstaan kunnen doorbreken. Mede daardoor bleven we een groei realiseren die boven het marktgemiddelde lag.

1992 – 1994 Recruiter Nationale-Nederlanden

Deze baan was onderdeel van Management Development en betrof de recruitment en loopbaanontwikkeling van de groep management trainees (50 in aantal).
Bijdragen en resultaten:
Behaalde de target van 10 toptalenten per jaar en (hoewel een peer voor hen) heb ik deze talenten, waarvan ook nu nog veel namen in de financiële sector op topfuncties zitten, succesvol naar hun nieuwe uitdagingen in binnen-en buitenland kunnen begeleiden.

1990 – 1992 Manager computercentrum, Tiel Utrecht Verzekeringen

Een team van 18 medewerkers dat verantwoordelijk was voor de mainframe computers en massa-printers van dit middelgrote verzekeringsbedrijf.
Bijdragen en resultaten:
Naast het opzetten van een organisatie met een aantal vakinhoudelijke “primi inter pares” werden alle verbeterde processen in handboeken ondergebracht waarmee een betere spreiding van kennis werd gerealiseerd, de operationele risico’s sterk werden verlaagd en de continuïteit werd verbeterd.

1988 – 1990 Information analist/systeemontwerper, Victoria Vesta

Bijdragen en resultaten:
Rondde als jurist de nodige technische IT opleidingen goed af en leverde het functioneel ontwerp op van een nieuw te bouwen schaderegistratiesysteem.

1987 – 1988 Corporate management trainee, Nationale Nederlanden

Opleiding interimmanager

-Meester in de Rechten (privaatrechtelijk en
bedrijfsjuridisch), Erasmus Universiteit Rotterdam
-Senior Executive Program, London Business School
-Young Executive Program, INSEAD, Fontainebleau
-Advanced Management Development, De Baak

Cursussen:
Jaarlijks tenminste 1 training/opleiding op zowel management- als functioneel vlak in verschillende landen en bij instituten zoals De Baak, ING Business in School, Pink Elephant, Rand Institute en Cap Volmac; verzekeringsdiploma’s, etc.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ervaren manager met een goed trackrecord in algemeen lijnmanagement, IT, HR, customer service en shared services. Nationaal en internationaal veranderingen en projecten doorgevoerd in grote administraties maar ook in specialistische afdelingen als, HR, IT, Finance en Risk management.
Kan een visie maken; deze vertalen in praktische doelen, projecten en processen en er voor zorgen dat het werkt.
Dichtbij mensen maar met de blik op de eindresultaten voor de organisatie. Een beschouwende pragmaticus en energieke leider die mensen kan inspireren en met hen de eindresultaten bereikt door een mix van ervaring, verbindende kracht, gezond verstand, persoonlijke integriteit en een goed gevoel voor humor.


Talenkennis interimmanager

Nederlands moedertaal
Engels verbaal en schrijven is vloeiend

 beschikbaar?