T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Operational Excellence, Business Improvement

Operational Excellence, Business Improvement

Werkervaring interimmanager

11 -2015
Lean Six Sigma trainer a.i. via KPMG voor KPMG.
Doel: geven van lean six sigma training aan geselecteerde KPMG medewerkers.
Resultaat: succesvol LSS getrainde en gecertificeerde medewerkers.

01-2015 – 09-2015
Lean Coach a.i. (via Accenture) bij Shell (global).
Doel: Coachen van een continue stroom van studenten met ieder een eigen verbeterproject, leidend tot Lean Practitioner certificering.
Resultaat: 47 studenten nog ‘onderweg’, 21 gecertificeerd.

06-2014 – 08-2014
Lean Consultant a.i. (via KPMG) bij Shell Pernis Refinery.
Doel: Ondersteunen van verbeterproject voor de massabalans van de raffinaderij.
Resultaat: Verbetergebieden en correctieve acties gedefinieerd.

02-2014 tot 11-2014
Global QESH Consultant a.i. bij Huisman Equipment BV.
Doel: Faciliteren van de opzet van een wereldwijde QESH structuur.

02-2014 tot 04-2014
Lean Coach a.i. bij BP Refinery Europoort.
Doel: Coachen van Rapid Improvement Teams in het gebruiken van root cause analysis en Lean methodologieën.

02-2014 tot 02-2014
Management Consultant a.i. bij Lukoil Overseas Division, Upstream (in Dubai).
Doel: Geven van Oil & Gas specifieke Business Process Management verbeteringsadviezen.

10-2013 tot 01-2014
Lean Coach a.i. bij Shell International BV.
Doel: Coachen van twaalf studenten in hun eigen verbeterprojecten, leidend tot hun individuele Lean Practitioner certificering.

04-2013 tot 10-2013
Senior Expert Operational Excellence a.i. (via KPMG) bij Petrom (in Roemenië).
Doel: Ondersteunen/faciliteren van de implementatie van Operational Excellence bij Petrom Exploration & Production.

11-2011 tot 04-2013:
Business Improvement Consultant a.i. bij Royal Dutch Shell plc.
Doel: Ondersteuning van een groot verbeterproject binnen Supply & Distribution (invoeren van Transactional Lean), vergroten van de bewustwording en vaardigheden in/van de organisatie aangaande Lean.

05-2011 tot 11-2011:
Lean Coach a.i. bij Royal Dutch Shell plc.
Doel: coachen van 10 studenten (internationaal) in hun eigen verbeterproject, leidend tot hun individuele Lean Practioner certificering.

11-2010 tot 10-2011:
Lean Six Sigma consultant a.i. bij Stork Technical Services BV.
Doel: begeleiding en uitvoering van verbeterproject voor Planning & Scheduling (P&S) in de E&I organisatie (6 locaties) van Stork Technical Services.

12-2010 tot 12-2010:
Kaizen facilitator a.i. bij Royal DSM NV.
Doel: gedurende de productiestilstand in december faciliteren van diverse verbeteractiviteiten (kaizens), geven van training ter voorbereiding op de desbetreffende verbeteractiviteiten.

08-2010 tot 12-2010
Lubo Systems BV (metaal industrie, ontwerp en fabricage van recycling installaties).
Functie: Tijdelijke opdracht voor het leiden van de locatie en optimaliseren v.h. engineer-to-order en productie proces.

07-2009 tot 04-2010.
Royal Dutch Shell plc en NAM B.V.
Functie: Tijdelijke opdracht als onfhankelijk Lean Consultant.
Taak: Advies en uitvoering met betrekking tot Lean Enterprise, het geven van Lean training (inclusief train de trainer), het leiden van workshops, het uitvoeren van Kaizens.
Resultaat: 2,8M aan jaarlijkse besparingen bereikt, medewerkers getraind, lijst met volgende verbeterprojecten vastgesteld.

06-2004 tot 07-2009.
NN EUROPE SpA. Pinerolo (Itali), internationale fabrikant van rollen en kogels voor rol- en kogellagers, met in Europa 990 werknemers en een omzet van 150 miljoen euro. Onderdeel van NN-Inc.
Functie: European Director for Continuous Improvement (C.I.).
Taak: Opstarten & uitbreiden van een continue verbeter programma in de vijf vestigingen van NN-Europe (Itali, Ierland, Duitsland, Slowakije & Nederland). Focus op Lean Manufacturing, TPM & Six Sigma.
Resultaat: In elke vestiging een Manager voor C.I., gevolgd door C.I. Masters en Six Sigma Black Belts, aangesteld en getraind. C.I. project pijplijn opgesteld voor alle locaties. Culturele verandering naar C.I. als deel van het dagelijkse leven. Uivoering van vele kleine en grote verbeterprojecten. Totaal gerealiseerde besparingen uit verbeterprojecten jaarlijks 4,9M.

05-2002 tot 07-2003
General Electric Wind Energy B.V., Center of Excellence for Rotorblades in Almelo, Nederland.
Functie: Plant Manager.
Taak: Integratie & groei van voormalige Enron Wind Rotor Production in GE Wind Energy voor de locatie Almelo (P&L verantwoordelijkheid, Manufacturing, R&D, Quality Control, Procurement, HR, Finance, Logistics & Distribution, Environment Health & Safety, totale organisatie van 410 medewerkers).
Resultaat: Integratie vrijwel gereed, groei omzet 35%, efficiency verbetering in productie 12%, ISO 9001-2000 certificering bereikt, succesvolle ondersteuning in opstart nieuwe fabriek voor rotorbladen in Florida (V.S.), introductie van de Six Sigma kwaliteitsbenadering.
09-2000 tot 03-2002
Honeywell B.V., Center of Excellence for Combustion Control in Emmen, Nederland.
Functie: Operations Manager.
Taak: het leiding geven aan en verbeteren van Customer Order Management & Distribution, Manufacturing, Assembly, Mechanisation, Materials Control, Quality Control, Purchasing and Facility Management (P&L verantwoordelijkheid voor Operations, totaal ongeveer 500 vaste en 150 tijdelijke medewerkers).
Resultaat: Efficiency verbetering en her-start van de invoering van zelfsturende teams in de productie afdelingen, verbetering van de business ondersteunende computersystemen, vereenvoudiging van de gehele bevoorradingsketen, uitbreiding van leverings- en logistieke afspraken met klanten en uitbreiden van de Six Sigma kwaliteitsbenadering.

11-1996 tot 09-2000
Honeywell - Satronic A.G., Business Unit Burner Boiler Control in Dielsdorf, Zwitserland. Functie: Manager Production en R&D.
Taak: het naast de lopende zaken bewerkstelligen van de integratie van de door Honeywell in 1996 overgenomen Satronic A.G. (2 locaties in Zwitserland en 1 in Hongarije, organisatie met ongeveer 400 personen) in Honeywell.
Resultaat: Succesvolle integratie en het aantal productie locaties teruggebracht tot 2 (1 in Zwitserland voor de hoog geautomatiseerde producten en 1 in Hongarije voor de arbeidsintensievere producten).

01-1980 tot 11-1996
Honeywell B.V., Center of Excellence for Combustion Control te Emmen, Nederland.
Functies:
- 04-1995 tot 11-1996 : R&D Manager (groep van 25 personen).
- 01-1990 tot 04-1995 : Production Manager (organisatie van 600 personen).
- 08-1988 tot 01-1990 : Assembly Manager.
- 09-1985 tot 08-1988 : Supervisor Production Engineering. - 08-1984 tot 09-1985 : Design Engineer Gascontrols. - 07-1981 tot 08-1984 : Process Engineer Assembly. - 02-1980 tot 07-1981 : Production Engineer Assembly.

Opleiding interimmanager

H.E.A.O.-Bedrijfseconomie, diploma 1986.
H.T.S.-Werktuigbouw (fijnmechanische techniek), diploma 1977.
H.B.S.-B, diploma 1973.
Advanced Program for Directors, bij Honeywell Management Development Center (MDC) & University of Saint Thomas (Minneapolis, USA), certificaat 2000.
Assessor E.F.Q.M., bij European Foundation for Quality Management, certificaat 1995.
Consortium Training Program, bij Honeywell MDC (B), certificaat 1993.
Customer Oriented Production (Lean, Six Sigma & TPM), bij Honeywell & Coopers Lybrand (USA), 5 maanden, 1990.
Advanced Program for Managers, bij Honeywell MDC (B), certificaat 1990.
Advanced Program for Supervisors, bij Honeywell MDC & Cranfield University (UK), certificaat 1988.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Resultaat gericht, participatieve stijl van leiding geven, innerlijke drang tot continu verbeteren, zowel technische als bedrijfseconomische achtergrond, zelfstartend, met beide benen op de grond.
Favoriete werkterrein: het benvloeden van mensen en processen en het met elkaar bereiken van de beoogde doelen.


Talenkennis interimmanager

Nederlands en Engels uitstekend, Duits goed, Frans redelijk.

 beschikbaar?