T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



interim manager

interim manager

Werkervaring interimmanager

Werkervaring tijdelijk management en advies:

Interim management
- Procesmanager onderwijshuisvesting, gemeente Eindhoven (2010). Opdracht: Het verbeteren van de kwaliteit van de organisatie en het ontwikkelen van meer expertise en focus met betrekking tot onderwijshuisvesting. Resultaten: kwaliteit van de organisatie, het werk en de samenwerking binnen het team zijn verbeterd, door het opstellen en uitvoeren van een concreet plan van aanpak (met maatregelen op het gebied van personeel, organiseren en werkprocessen, financiën, informatie, randvoorwaarden en inhoud).
- Kwartiermaker accommodatiebeheer, gemeente Spijkenisse (2009). Opdracht: voorbereidingen plegen tot het beter inrichten van het gemeentelijk accommodatiebeheer. Resultaten: documenten voor besluitvorming (ontwerp, inrichtingsplan en implementatieplan) zijn opgesteld, inhoudelijke aanvullingen op initieel adviesrapport en draagvlak bij de medewerkers zijn gerealiseerd.
- Kwartiermaker en interim coördinator onderwijs-arbeidsmarkt, beroepsonderwijs / bedrijfsleven / gemeenten regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (2007). Opdracht: kwartiermaken voor de nieuwe organisatie en tijdelijk coördineren van de activiteiten. Resultaten: operationeel regionaal Bureau Onderwijs Arbeidsmarkt met vastgestelde plannen (intentieovereenkomst, korte en lange termijn beleidsplannen, begroting), bestaande uit een ondernemersloket en een uitvoeringsorganisatie.
- Interim hoofd Straten, gemeente Den Haag (2005-2006). Opdracht: verandermanagement, leiding over 70 mensen. Resultaten: doelen en koers bedrijfsonderdeel zijn vastgelegd en gecommuniceerd, motivatie en gedrag van het personeel is vooruit gegaan, kwaliteit van het management is verbeterd (onder meer door coaching en intervisie), bedrijfsvoering is op orde, communicatie met opdrachtgevers is versterkt, opdrachtgevers tonen zich tevreden en verstrekken meer opdrachten.
- Interim manager, Landelijk Orgaan Beroepsonderwijs Horeca, Toerisme, Voeding (2004-2005). Opdracht: verandermanagement. Resultaten: ommekeer voor gehele organisatie (100 mensen) van bureaucratie naar adviesorganisatie en kenniscentrum heeft plaatsgevonden, er is hernieuwd vertrouwen in de organisatie en in elkaar, er bestaat duidelijkheid over wenselijk gedrag, de interne communicatie is verbeterd, bedrijfsmodel en bedrijfsplan zijn vastgesteld (strategische koers, missie en doelstellingen, organisatiestructuur, werkprocessen), selectie voor en plaatsing in nieuwe functies hebben plaatsgevonden, managementcontracten zijn ingevoerd, er is gestart met kennismanagement.
- Interim directeur Welzijn, gemeente Den Helder (2003). Opdracht: verandermanagement, leiding over 45 mensen. Resultaten: sturing dienst is versterkt, probleemdossiers zijn beheersbaar, overleg met portefeuillehouders is verbeterd, afdelingsplan is in concept gereed.
- Interim sectorhoofd Zorg en Samenleving, gemeente Winterswijk (2001-2002). Opdracht: verandermanagement, leiding over 50 mensen. Resultaten: leidinggevenden zijn gecoacht, functioneren afdeling Onderwijs is verbeterd, sturing op sectorniveau is versterkt, reorganisatie is (gemeentebreed) ingezet.

Programma- en projectmanagement
- Projectmanager, gemeente Eersel (2009). Opdracht: het opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het onderwijs. Resultaten: een concept IHP voor 2010-2024.
- Projectmanager, gemeente Maarssen (2007-2008). Opdracht: het opstellen van een masterplan schoollocaties Maarssen-Dorp, met aandacht voor inhoudelijke visievorming en ruimtelijke inpassingsmogelijkheden. Resultaten: eindversie masterplan is gereed; besluitvorming is gekoppeld aan financiering.
- Projectmanager, gemeente Harderwijk (2007-2008). Opdracht: het opstellen van een masterplan voor het voortgezet onderwijs. Resultaten: kaders van schoolbesturen en gemeente (bestuurlijk, inhoudelijk en financiëel) zijn verhelderd, stukken voor besluitvorming zijn opgesteld.
- Kwartiermaker voor project, ROC Rivor (2007-2008). Opdracht: het ontwikkelen van een project, gericht op het verbeteren van het imago van techniek en het vergroten van de instroom in techniekopleidingen van ROC Rivor. Resultaten: strategienotitie en projectbeschrijving zijn vastgesteld. Implementatie start 1e halfjaar 2009.
- Projectmanager, beroepsonderwijs / bedrijfsleven / gemeenten regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (2005-2008). Opdracht: het versterken van de beroepskolom techniek. Resultaten: programma van activiteiten rond techniekpromotie is gerealiseerd, het basisonderwijs is ondersteund bij de invoering van techniekonderwijs, de instroom in technische opleidingen (vmbo en mbo) is vergroot, het technische bedrijfsleven is actiever naar het onderwijsveld.
- Projectmanager, beroepsonderwijs / bedrijfsleven / gemeenten regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (2006-2007). Opdracht: het ontwikkelen van een Brede Carrousel sector- en beroepenoriëntatie voor VMBO-leerlingen in het derde leerjaar. Resultaten: Brede Carrousel is ontwikkeld en uitgevoerd.
- Programmamanager sociale aspecten stedelijke vernieuwing in een wijk, stadsdeel Amsterdam Noord (2002-2004). Opdracht: aansturen inhoudelijke beleidsthema’s en projecten met betrekking tot accommodaties. Resultaten: sturingsdocumenten zijn beschikbaar (sociaal programma, meerjarenbegroting, monitor, tussenrapportages), programma is in uitvoering, ontwikkelfase is afgerond.
- Projectleider onderwijshuisvesting, gemeente Gorinchem (2002-2003). Opdracht: aansturen projecten met betrekking tot onderwijshuisvesting. Resultaten: projecten zijn beheersbaar, deskundigheid afdeling is versterkt.
- Projectleider ontwikkeling integraal accommodatiebeleid, gemeente Doetinchem (2003). Opdracht: ontwikkelen van een strategische visie op accommodatiebeleid en het formuleren van korte termijn voorstellen. Resultaten: reikwijdte en diepte project zijn bediscussieerd en vastgelegd, projectdefinitie is vastgesteld, project en proces zijn vormgegeven (projectorganisatie en -planning, besluitvormingsproces).
- Programmamanager onderwijs- en welzijnsaccommodaties, gemeente Almere (2001-2002). Opdracht: aansturen beleidsthema’s en projecten met betrekking tot accommodaties. Resultaten: organisatie en werkwijze zijn vastgesteld en vastgelegd, projecten zijn beheersbaar, politieke onrust is afgenomen.

Procesbegeleiding
- Procesbegeleider, stichting Oberon namens Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) respectievelijk ministerie OCW (2006-2009). Opdracht: ondersteunen bij het opstellen van de Lokale Educatieve Agenda in de gemeenten Krimpen aan den Ijssel, Etten-Leur, Zeist, Harderwijk en Leerdam, Rheden, Woerden. Resultaten: de gemeenten hebben een aanzet voor een Lokale Educatieve Agenda en het proces voor doorontwikkeling is gestart.
- Procesbegeleider, bibliotheekbesturen Voorschoten en Wassenaar (2005-2006). Opdracht: professionaliseren en versnellen van het fusieproces tussen de bibliotheken van Voorschoten en Wassenaar tot een basisbibliotheek. Resultaten: fusie is geheel voorbereid en begeleid (alleen plaatsing medewerkers resteert), fusiedocumenten zijn vastgesteld (procesplan, bedrijfsmodel, sociaal plan, functie- en formatieplan, functie- en taakbeschrijvingen).

Beleidsondersteuning
- Interim beleidsadviseur onderwijsbeleid en onderwijshuisvesting, gemeente Lansingerland (2010-nu). Opdracht: beleidsadvisering, vooral voortgezet onderwijs; onder meer doordecentralisatie, huisvestingsplanning, Lokale Educatieve Agenda.
- Interim beleidsondersteuner onderwijs, gemeente Leerdam (2008). Opdracht: verbeteren van de kwaliteit van de beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Resultaten: omslag is gerealiseerd in relatie gemeente-schoolbesturen (vertrouwen, ambitie en verantwoordelijkheid), inhoudelijke koers is bepaald en uitvoering is gestart.
- Adviseur, regio Zuid-Holland Zuid (2006). Opdracht: adviseren over de organisatie van een te ontwikkelen Bureau Onderwijs Arbeidsmarkt voor de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Resultaten: eindrapport is opgeleverd, aanbevelingen zijn overgenomen.
- Interim beleidsmedewerker onderwijs/welzijn, gemeente Gorinchem (2004-2005). Opdracht: beleidsadvisering over onderwijshuisvesting. Resultaten: programma onderwijshuisvesting 2005 is vastgesteld en in uitvoering, meerjarenperspectief onderwijshuisvesting is vastgesteld, beheer brede schoolgebouw is geregeld, bouwprojecten zijn begeleid en bestuurlijke adviezen zijn uitgebracht.
- Interim beleidsmedewerker sociale zekerheid, gemeente Amstelveen (2004). Opdracht: beleidsadvisering over implementatie Wet Werk en Bijstand. Resultaten: beleidsregels voor bijzondere bijstand en voor terugvordering en verhaal zijn vastgesteld, adviezen zijn uitgebracht over collectieve aanvullende ziektekostenverzekering voor minima, instellen schoolfonds en categoriale bijstand bij chronische ziekte en handicap.

Training
- Trainer, stichting Oberon namens Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) respectievelijk ministerie OCW (2006-2009). Opdracht: geven van cursussen Lokale Educatieve Agenda. Resultaten: elf groepen gemeenteambtenaren zijn getraind.


Werkervaring in vaste functies:

- Hoofd afdeling Onderwijshuisvesting en Leerlingenzaken, gemeente Utrecht (1996-2001).
- Hoofd afdeling Onderwijs, stadsdeel Bos en Lommer (Amsterdam) (1994-1996).
- Senior adviseur, Informatie en Advies Centrum Schoolaccommodaties ICS (1992-1994).
- Hoofd bureau Ontwikkeling en Beheer (accommodaties), gemeente Spijkenisse (1990-1992).
- Chef sectie Welzijnszaken, gemeente Spijkenisse (1988-1990).
- Beleidsmedewerker Welzijnsplanning, gemeente Naarden (1985-1988).

Opleiding interimmanager

Opleiding:

- Bestuurskunde, Technische Hogeschool Twente, Enschede; diploma 1985.
- Diverse opleidingen/trainingen met betrekking tot leidinggeven, management, verandermanagement, planning, financiën, bouwkunde, commerciële vaardigheden, advisering en automatisering.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Competenties:

Persoonlijk functioneren
- Resultaatgericht, zowel individueel als in teamverband; focus op de grote lijn.
- Pionier: creatief, gericht op uitdagingen en veranderingen.
- Open, enthousiast en gemakkelijk in het leggen van contacten.
- Uitstekend analytisch en abstraherend vermogen.
- Zeer goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.
Algemene managementervaring
- Verandermanagement.
- Leidinggeven bij overheidsorganisaties.
- Complexe beleidsprocessen.
- Omgaan met politieke en bestuurlijke context.
Specifieke ervaring
- Organisatieverandering en vernieuwing.
- Project- en programmamanagement.
- Maatschappelijke ontwikkeling.
- Stadsbeheer.
- Gebouwde maatschappelijke voorzieningen.
- Bouwprocessen en –projecten.


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels

Overig

Nevenfuncties:

- Actief (geweest) in bestuursfuncties onder meer op de universiteit, bij een stichting voor sociaal-cultureel werk, een politieke partij en een sportvereniging. Voorzitter van een stichting voor basiseducatie tijdens een fusieproces. Voorzitter van een plaatselijke afdeling van een politieke partij. Voorzitter van een netwerk van interim managers.


Interesse:

- Koken, fotograferen, gedichten schrijven, tuinieren, tennissen.


 beschikbaar?