T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Manager Automotive Aftersales Projects

Manager Automotive Aftersales Projects

Werkervaring interimmanager

1. Automobielbedrijf Excelsior BV (British Leyland dealer) te Rotterdam, 1974 tot 1980 als parttime Autoverkoper en Assistent manager

Hier begonnen met het verkopen van auto‘s op zaterdag en het kennis maken met servicemarketing ter verbetering van de klantentevredenheid. Omzet Excelsior BV ca. 150 nieuwe en 75 gebruikte auto‘s op jaarbasis. 20 medewerkers verdeeld over twee vestigingen.

2. Polytec, een internationaal opererende handelsmaatschappij van R.S.Stokvis te Rotterdam. Van 1980 tot 1981 als Verkoopagent

Verantwoordelijk voor het opzetten van een tweetal produktlijnen voor de automotive (Achterlichten en buitenspiegels voor vrachtwagens)

3. Stokvis Techniek BV te Roosendaal. Importeur/distributeur van Automateriaal, gereedschappen en werkplaatsequipment. Van 1981 tot 1983 als Office Manager.

Verantwoordelijk voor procesverbetering waaronder de ontwikkeling en implementatie van nieuwe informatiesystemen, acquisitiemethoden en nieuwe logistieke concepten.

4. BMW Nederland te Rijswijk. Importeur van BMW auto‘s en motorfietsen. Van 1983 tot 1990 als Marketing Manager Onderdelen en Accessoires.

Eerst als Preis Referent, verantwoordelijk voor het prijsbeleid en brutowinst bijdrage, vervolgens verantwoordelijk voor Productmanagement en Promotie.
Dealerondersteuningsprogramma’s ontwikkeld en geimplementeerd waarin Dealer-competition en Klantenbinding vaste begrippen waren.
Het meest betekenisvol was de tijdige en succesvolle implementatie van voor de markt nieuwe productgroepen zoals Autotelefoon (gebaseerd op ATF3) en BMW-eigen gecertificeerde Car-alarm systemen die in eigen regie werden ontwikkeld.

5. BMW AG in München (D), fabrikant en distributeur voor BMW auto‘s en motorfietsen. Van 1990 tot 1993 als Project Manager Aftersales.

In korte tijd tot stand gebracht;
a) de ontwikkeling en introductie van een High-end Car Audio system,
b) de ontwikkeling en marktinvoering van airconditioningsystemen
c) idem van een complex logistiek systeem voor de distributie van koelvloeistoffen inclusief de retourflows t.b.v. het recyclingproces.

6. Nissan Europe N.V. Amsterdam, Importeur en distributie centrum voor Nissan auto’s, onderdelen en accessoires met Europa als verzorgingsgebied. Van 1993 tot 2002 als Aftersales Specialist Business Planning en Manager Aftersales Projecten.

Belangrijkste wapenfeiten waren de totstandkoming van;

a) Informatie Technologie: Verantwoordelijk voor de definitie van de bestaande Business Architecture, de bespreking hiervan en het ontwikkelen van verbeteringsvoorstellen, de vastlegging van procedures en processen e.e.a ter voorbereiding van de productie van een Europese IT applicatie.
In het 4 jarig bouwproject leiding gegeven aan de gebruikersgroep in het Projectteam.
b) Productontwikkeling: De re-activering en aanpassing van een Europees schade afwikkelingssysteem.
c) Strategische Planning: De ontwikkeling en implementie van een Business Planning & Rapportage system (Hoshin-Kanri).
d) Informatie Technologie: Verantwoordelijk voor de succesvolle implementatie van een door Renault ontwikkeld Europees Sales- Budget, Forecasting vs. Actual planning systeem in de Nissan organisatie. (Standplaats Parijs)

7. Pon’s Automobielhandel B.V. te Leusden. Importeur voor Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Porsche auto’s, onderdelen en accessoires in Nederland. Van 2002 – 2005 als Manager Onderdelen & Accessoires.

Op projectbasis tot stand gebracht:

a) Reorganisatie: Het samensmeden van losse Aftersalesdiciplines voor verschillende Automerken.
De functies Verkoop, Product Management en Dispositie konden hierbij verder worden geprofessionaliseerd.
b) Verbetering distributiefunctie: Invoering van Nachtdistributie en Spoeddistributieserviced over geheel Nederland.
c) Relatiemanagement: Veel aandacht gegeven aan het herstel en verbeteren van relaties met belangrijke marktpartijen in de gestuurde markt voor autoschades (Verzekeraars, Leasemaatschappijen, Reparateurs enz). Zo kon, als belangrijkste resultaat de positie van PAH verder worden versterkt.
d) Strategie: Ontwikkeling en implementatie van een Aftersalesstrategie (door Volkswagen AG Europees bekroond als Best Practice). Belangrijkste elementen hierbinnen:
- Positionering; Invoering van Categorymanagement structuur (van Product/Leverancier naar Productgroep/Markt denken en handelen)
- Communicatie: Ontwikkeling van de Volkswagen Krant (4 Jaarlijks Volkswagen huis-aan-huis blad, oplage 4 mio)

8. Kulczyk Tradex te Poznan (PL). Importeur voor Volkswagen, Audi, Seat en Porsche auto’s, onderdelen en accessoires in Polen. Behorend tot de Pon Holding te Nijkerk. Van 2007 tot 2008 als Manager Aftersalesprojecten.

Op projectbasis tot stand gebracht:

a) Nieuwe produktpositioneringen; zoals bijvoorbeeld de Aircoservice. Van losse delen (filters) naar complete diensten (airco-service beurten) bestaande uit naast losse componenten ook de montagekosten.
b) Reorganisatie: Invoering van Categorymanagement in de Aftersales organisatie. Doel daarbij was het verwerven van toegevoegde waarde in de distributieketting. Kulczyk Tradex moest de vraagbaak en specialist worden voor de dealerorganisatie. Op dealer vragen moest kunnen worden geantwoord door specialisten die ieder hun specialiteit (Category) kregen toevertrouwd.
c) Informatie Technologie: De implementatie van een Pakket Prijzen Systeem. Een nieuw Volkswagen ontwikkeld Dealersysteem ter ondersteuning van de verkoop van dealer diensten en service aanbiedingen aan consumenten.
d) Retailmarketing; Ontwikkeling en implementatie van het Audi shopconcept. Van een actief Dealer retailbeleid voor accessoires en service producten was geen sprake. Om deze reden heb ik een vijftal pilots opgezet om vanuit een nieuwe opzet de bijdrage van een geintegreerd shopconcept te testen en als voorbeeld (best practice) te stellen voor de overige dealers in de Audi en Volkswagen organisatie.


Opleiding interimmanager

IVO 1969-1973
HAVO 1973-1975
IVA B1975-1977
VAM Patroonsdiploma 1977
Middenstandsdiploma 1979
SRM Accountmanagement 1984
SRM A, B, C 1984-1987

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

• Een Automotive Servicemarketing Specialist
• Buitenlandervaring en internationale orientatie
• Een organisator en vernieuwer
• Een breed georienteerde marketeer
• Conceptueel werkend en handelend
• Doelgericht, no-nonsens aanpakken


Talenkennis interimmanager

Spreekvaardigheid Schriftelijk
Engels goed goed
Duits goed goed
Frans matig voldoende


Overig

Buitenland ervaring:
3 Jaar in Duitsland. (BMW AG, 1990 - 1993)
1 Jaar in Frankrijk. (Nissan/Renault, 2001-2002)
1 Jaar in Polen. (Kulczyk Tradex Volkswagen, Audi en Porsche, 2007 – 2008)


 beschikbaar?