T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Project/Programmamanager Business Consultant

Project/Programmamanager Business Consultant

Werkervaring interimmanager

Zelfstandig Organisatieadviseur / Programma-Projectmanager / Interim manager

Project Manager KPN International
KPN
February 2013 – Present (10 months)Amstelveen
KPN International is een vooraanstaande leverancier van internationale netwerk en value added services. Ze levert deze diensten wereldwijd aan meer dan 100 multinationals. KPN International heeft een uitgebreid portfolio met netwerk gebaseerde oplossingen op het gebied van internationale communicatie oplossingen voor data en spraak, Breedband-, Internet-, Intranet-, Mulitmedia-, Remote Access-, Local Access- en Applicatiediensten.
Participeren in sales fase verantwoordelijk voor specials voor operations.
Accepteren van nieuwe projecten en duiden van de klantvraag en afstemmen in kick off in&extern.
Maken van projectplan, communicatieplan en inplannen van resources
Uitvoeren, aansturen en afstemmen van het projectplan met de betrokken partijen (klant, leveranciers & interne relaties)
Op tijd anticiperen in wijzigingen beschikbare techniek, planning in tijd, externe leveranciers.
Zelfstandig uitvoeren van projecten en tijdig informeren (evt escaleren) van kritische wijzigingen in het projectplan (bijvorrbeeld doorlooptijden, deliverables)
Overdracht bij afronding project naar beheerorganisatie Billing & Collection + iBSD (Servicedesk) d.m.v. overdracht per mail, bij complexe projecten door middel van overleg.
-= Visionary Business Consultant & Project Manager =-

August 2006 – Present (7 years 4 months)Nieuwegein

Business consultant
HòfI Mango Garden Suites
June 2012 – January 2013 (8 months)Curaçao
Start up; Strategic Consulting, including business plan & sales strategy development & acquisition of investors & finance partners for a new trendy tourist resort on Curaçao.
Project Manager
Randstad Groep Nederland
December 2011 – May 2012 (6 months)Diemen
Project Manager Infrastructuur
Opdracht: Coördinatie afdeling Infrastructure
Coördinatie na dagelijkse en project werkzaamheden
Opzetten administratieve organisatie
Opstellen afdelingsjaarplan volgens de COPAFIJTH aspecten
Kwantificeren en verbeteren operationele processen
Projectmanagement implementatie IBM License Metrics Tool
Verantwoordelijk voor SCRUM (KanBan) proces en dagelijkse standup
PhilipsProject Manager - Online platforms Philips
Philips
April 2011 – November 2011 (8 months)Eindhoven
Outsourcing Online platforms
Opdracht: Outsourcen hosting online landschap naar T-Systems; outsourcen nieuwe Philips webshop en herbouwen
Aanpak, planning en coördinatie outsourcing
Aanpak, planning en coördinatie projecten
Verhuizing hosting, support en infrastructuur
Aangestuurde lokale en offshore teams, externe partijen en stakeholders
The Cool CompanyOwner
The Cool Company
August 2008 – October 2011 (3 years 3 months)Nieuwegein
Start up to introduce a trendy Brazilan drink to the European market based on wine and fruit juice.
Project Manager
ING Insurance Central Europe
September 2010 – February 2011 (6 months)Warsawa, Poland
Infrastructure Separation
Internationale opdracht: Verantwoordelijk voor het separeren van de processen en infrastructuur van ING Bank en ING Insurance in Polen
Aanpak, planning en coördinatie van de separatie
Aangestuurde teams en externe partijen, stakeholder management
Beschreven plan van aanpak (Roadmap) 5/2008 – 6/2010
Projectmanager ABNAMRO / RBS / Fortis
Internationale opdracht: Verantwoordelijk voor een portfolio van 54 migraties (applicaties, datamigraties, internet sites, intranet sites en processen) naar de respectievelijke consortiumpartners Royal Bank of Schotland, Fortis en Banco Santander. Verhuizen van de hosting, support en infrastructuur van een wereldwijd gebruikte applicatie van 3 externe vendors naar 1 partij in de US
Resultaten:
Aanpak, planning en coördinatie van de migraties
Verhuizing hosting, support en infrastructuur procurement applicatie
Aangestuurde teams en externe partijen
Beschreven plan van aanpak (terms of reference) voor IT ondersteuning van Business as usual activiteiten voor global procurement and global facility


7/2007 – 5/2008
Projectmanager ING
Opdracht: Opzetten en interim leiden van het programmamanagement met (internationale) projectteams die de datamigratie van de fusie tussen de Postbank en de ING Bank plannen, coördineeren en uitvoeren
Resultaten:
Aanpak, planning en coördinatie van opstellen van run books, de datamigratie en dress rehearsals over alle domeinen heen
Governance per domein m.b.t. datamigratie aanpak, planning en afhankelijkheden van andere domeinen en samenhang binnen de algehele datamigratie
Aangestuurde teams en externe partijen
Plan van aanpak voor het uitvoeren van de totale datamigratie per domein


6/2007 – 6/2007
Projectmanager ING
Opdracht: SOX Compliant maken van het autorisatiebeheer van applicaties, implementatie van Roll Based Access (RBAC) en het Autorisatie beheerproces (ABP 6.0) voor de afdeling divisie ING Retail.
Resultaten:
Programmamamanment voor de uitrol van 70 afdelingen (8000 gebruikers)


2/2007 – 5/2007
Projectmanager Postbank
Opdracht: SOX Compliant maken van het autorisatiebeheer van applicaties, implementatie van Roll Based Acccss (RBAC) en het Autorisatie beheerproces (ABP 6.0) voor de afdeling Postbank Mail (400 FTE). Begeleiden van een datamigratie van de gebruikersdata. Aansturen van meerdere teams
Resultaten:
Transparante beschrijving van Sox compliant autorisatie beheerproces
Gemigreerde gebruikersdata naar CEDS omgeving
Compliancy chart voor autorisatiebeheer
Sox compliant ICT audit toets


10/2006 – 1/2007
Implementatiecoach UWV
Opdracht: ontwerpen van uniforme bedrijfsprocessen volgens COPAFIJTH aspecten voor 27 front offices en het begeleiden van de implementatie hiervan.
Resultaten:
Organisatieadvies en beschreven plan van aanpak
Transparante beschrijving van uniforme processen en functieprofielen van de afdelingen
Gegeven workshops t.a.v. het stroomlijnen van processen
Geborgde processen


Business Consultant / Projectmanager / Interimmanager Eiffel B.V.
Uitvoeren van analyse, advies en project management op het snijvlak van bedrijfsprocessen, finance en ICT


3/2006 – 9/2006
Programme officer ING ITTransformation binnen de divisie OPS & IT Banking
Opdracht: Opzetten van een Programma Support Office ter ondersteuning van de 6 meest kritische SOX ICT programma’s binnen ING. Daar naast het uitvoeren van de functie van programmacontroller voor 2 van de internationale programma’s.
Resultaten:
Organisatieadvies en beschreven plan van aanpak
Transparante beschrijving van de werkzaamheden en functieprofielen van de afdeling
Handzaam digitaal programmaboek en projectboek van beschrijvingen en templates als handleiding voor projectmanagers op basis van de ING project methodiek GPL (gebaseerd op Prince 2)
Bijdrage als functioneel medewerker aan de implementatie van het projectmanagement tool Clarity
Tijdige en correct gevoerde projectadministratie, cost management
Gegevens analyses, periodieke en ad-hoc rapportages door gebruik van de business intelligence tool Business Objects en Cognos Powerplay voor programmamanagement en stuurgroepen
Effectief opgezette AO/IC voor IT programma’s en – projecten
Gecontroleerde facturatie en doorbelasting
Opstelde projectbudgetten en projectresultaat analyses in termen van budget, kosten en forecast


8/2005 – 2/2006
Projectmanager Stadstoezicht Amsterdam afdeling Ondersteuning en Logistiek
Opdracht: Vervangen van de Meldkamer, het portofoonnetwerk en randapparatuur voor 1/1/2006 door middel van managen van 5 projecten volgens Prince2 methodiek. Het professionaliseren van de afdeling.
Resultaten:
On target project
Organisatie advies en beschreven business case en plan van aanpak
Uitgevoerd plan van aanpak
- Nieuw gebouwde Meldkamer
- Geïmplementeerde maatwerk meldkamerapplicatie
- Geïmplementeerd digitaal portofoonnetwerk
- Aangeschaft digitale portofoons middels Europese aanbesteding
- Gereorganiseerde afdeling
Geprofessionaliseerd meldkamerpersoneel
Geborgde processen


3/2005 – 8/2005
Projectleider Nuon Customer Care Center
Opdracht: D.m.v. huisbezoeken gegevens achterhalen om contracten af te sluiten met verbruikers van Nuon producten waar geen klantgegevens van bekend zijn
Resultaten:
On target project
Organisatie advies en beschreven business case en plan van aanpak
Uitgevoerd plan van aanpak
- Opgezette buitendienst
- Effectief opgezette AO/IC
- 8 aangestuurde landelijke locaties en 9 aangestuurde teams bestaande uit 80 FTE (8 teams buitendienst, 1 team binnendienst)


8/2003 – 3/2005
Interimmanager / projectmanager Meldkamer bij Stadstoezicht Rotterdam
Opdracht: Interim leidinggeven aan de bedrijfsvoering van de afdeling. Budgetverantwoordelijk voor de afdeling en het portofoonnetwerk met randapparatuur. Het reorganiseren en herpositioneren van de afdeling binnen het bedrijf (missie, visie, doelstellingen.
Resultaten:
Aangestuurde afdeling van 24 FTE (24 uur operationeel)
Organisatie advies en beschreven business case en plan van aanpak
Uitgevoerd plan van aanpak
- Verhuisde Meldkamer
- Kwalitatief opgewaardeerd portofoonnetwerk
- Beheerd portofoonnetwerk
- Goed ingerichte inkoopfunctie m.b.t. portofoonnetwerk (contracten, SLA’s)
- Geïmplementeerde maatwerk meldkamerapplicatie
- Geïmplementeerd maatwerk management informatiesysteem
- Effectief opgezette AO/IC en geborgde processen


2/2002 – 8/2003
Business Consultant / Projectleider Inter Access
Business unit Business Intelligence & Consumer Intelligence
Resultaten:
Advies en projectleiding bij verschillende implementaties van ERP -, Finance & Control - en beslissingsondersteunende software. (o.a. Cognos Finance, Cognos Powerplay en Oracle Financials).
Efficiëntere bedrijfsprocessen
Sneller beschikbare informatie voor klanten (bijvoorbeeld via web portals)
Financiële transparantie door beter inzicht in processen, effectievere beslissingen, kosten besparingen, verbeterde effectiviteit en slagvaardigheid, resulterend in een verhoogd rendement voor organisaties
Geschreven en uitgevoerde business cases volgens Prince 2


Manager Finance & Control Holland Casino Eindhoven
8/1999 – 1/2001
Lid van het MT en manager van de administratie 4 FTE, medeverantwoordelijk voor het operationele, commerciële en strategische beleid van de organisatie
Verantwoordelijk voor alle financieel administratieve processen van het casino in Eindhoven.
Resultaten:
Succesvol geïmplementeerde Planning & Control cyclus
Aangestuurde en ondersteunde organisatie d.m.v. het uitdragen van beleid, advies, informatie en procesverandering
Beoordelen van commerciële - en investeringsvoorstellen en uitvoeren van nacalculaties
Effectief opgezette AO/IC van de afdelingen: Facilitaire Zaken, Operations, Food & Beverage, Gaming, Human Resources, Front Office, Security and Risk Control, Bedrijfsbureau, Finance & Control en ICT
Geïmplementeerde en uitgevoerde interne auditing op processen
Succesvol geïmplementeerd veranderproces van het “financieel & commercieel denken” van het management door de reorganisatie van het begroting- en inkoopproces en financiële trainingen
- Invoeren van activity based costing voor een diepgaand inzicht in kosten op operationeel, tactisch en strategisch niveau t.b.v. prijsbepaling van producten, kosten management en evaluatie van bedrijfsfuncties (Food and Beverage, Speelautomaten, Tafelspelen, Entertaimment, Marketing. De resultaten van het invoeren van ABC zijn gebruikt als benchmark voor de andere casino’s van Holland Casino
Positieve bijdrage als lid van de stuurgroep aan het cultuurveranderingproject van een monopolistische cultuur naar een marktgerichte cultuur met concurrentie n.a.v. het boek “Management by Winnie the Pooh”
Succesvolle implementatie van Business Intelligence tool Cognos Powerplay voor het ontsluiten en analyseren van de bedrijfsgegevens
Positieve bijdrage als functioneel medewerker van het People Soft Financials implementatieteam


Financieel / Business Analist The Greenery International
6/1998 – 7/1999
Verantwoordelijk voor het opzetten en leiden van de afdeling “Business Analysis” 5 FTE en voor het uitvoeren van analyse, advies en project management op het snijvlak van bedrijfsprocessen, finance en ICT alsmede het verzamelen, analyseren en periodiek rapporteren van managementinformatie en sturingsinformatie ter ondersteuning van commerciële, operationele en strategische activiteiten voor de inkoop en verkoop van groente en fruit
Resultaten:
Succesvolle implementatie van een management informatiesysteem op basis van MS-Access en Cognos Powerplay voor het verzamelen, analyseren en periodiek rapporteren van managementinformatie voor alle niveaus van de organisatie
Veelzijdig ondersteunde Sales/Inkoop afdeling door beschikbaar maken van sturingsinformatie en analyses bij het beoordelen van contracten, aankopen, verkopen en “trading” van groente en fruit
Verleende assistentie aan de Corporate Controller met dagelijkse werkzaamheden zoals analyses, consolidaties en het genereren van Management Informatie
Geïmplementeerde en uitgevoerde interne auditing op processen
Ontwikkeld beleid en geïmplementeerde en geborgde procedures voor de gehele organisatie
Gereorganiseerde afdeling debiteuren beheer
Positieve bijdrage als Functioneel medewerker van de SAP implementatie


Financieel / Business Analist Air Miles Spaarprogramma
4/1995 – 5/1998
Verantwoordelijk voor analyse en advies op het snijvlak van bedrijfsprocessen, finance en ICT alsmede het verzamelen, analyseren en periodiek rapporteren van managementinformatie en sturingsinformatie voor de klantenservice
Resultaten:
Succesvolle implementatie van een management informatiesysteem op basis van MS-Office en Business Objects
Beheer van het management informatiesysteem
Ontwikkelde, geïmplementeerde en gemonitorde KPI’s (service levels) voor de klantenservice 80FTE, volgens de SLA overeengekomen met de raad van bestuur (Shell, Albert Heijn, ABNAMRO, Vroom & Dreesmann en de Air Miles International Group)
Gegevensanalyses en het geven van advies, gevraagd dan wel ongevraagd, over commerciële en operationele activiteiten zoals het uitvoeren van haalbaarheidsstudies, voor – en nacalculaties m.b.t.: Air Miles aanbiedingen, nieuwe contracten, investeringen en marketing onderzoeken
Geïmplementeerde en uitgevoerde interne auditing op processen
Ontwikkeld beleid en geïmplementeerde - en geborgde procedures door de alle niveaus van de organisatie


Korporaal chauffeur gevaarlijke stoffen 41 Ligtbrig Seedorf (Duitsland)
6/1994 – 3/1995
Verantwoordelijk voor de administratie en logistiek van olie- en smeerproducten van de compagnie, leidinggevend aan 14 soldaten

Opleiding interimmanager

PRINCE2, MS-Excel (gevorderd en financial managers), Business Objects, Powerplay, Cognos Finance, ASCO (assistent controller), Interne auditing, Communicatie, Personal Development Seminar, Leidinggeven, Projectmanagement, Ariba, Clarity, Adviesvaardigheden, Vergadertechnieken, Projectcontrol

Internationaal opgeleid, vloeiend Engels, goed Frans en redelijk Spaans en Duits


Applicatie Ervaringsjaren Applicatie Ervaringsjaren
Business Objects 4 MS-Office 12
Clarity
3 Oracle Finance
2
Cognos Finance 2 Peoplesoft
2
Cognos Powerplay 4 SAP
3
MS Project 4 Workbench 2
Ariba 2 Sharepoint 2


International School of Economics Rotterdam
 8/1991 – 6/1994
 European Business Program (HEAO BE, bedrijfskunde)

International School of The Hague
 9/1990 – 6/1991
 International Baccalaureate (VWO)

International School of Hilversum
 4/1988 – 7/1990

International School of Lausanne, Zwitserland
 9/1985 – 3/1988

International School of Geneva, Zwitserland
 9/1984 – 7/1985

Talenkennis interimmanager

Finance: Begrotingscyclus, controlling, Management informatie

ICT: Implementaties, Migraties, Decommissioning, verhuizen (applicaties, infrastructuur, internet), Projectmanagement, Programamanagement, Consultant
Business: changemanagement

Overig

Persoonlijk profiel

De afgelopen 13 jaar heb ik ervaring opgedaan gedurende talrijke projecten in verschillende rollen, commerciele bedrijven,overheidsinstellingen en branches. Inmmiddels heb ik mijzelf bekwaamd als gedegen Organisatieadviseur en Programma/Projectmanager met een brede praktijkervaring op het snijvlak van Organisatie, Finance en ICT. Ik word dan ook betrokken bij bedrijfskundige -, organisatorische - en technische vraagstukken m.b.t. effectiviteit en efficiëntie van bedrijfsprocessen. Als adviseur ben ik vaak verantwoordelijk voor de analyse van probleemgebieden, het opstellen van verbeteringen, business cases en plannen van aanpak en vervolgens als projectmanager verantwoordelijk voor het uitvoeren van de verbeteringen en hand over naar de staande organisatie. Deze kop staart projecten bestaan o.a. uit implementaties van software applicaties en infrastructuur, (data)migraties, optimaliseren van bedrijfsprocessen, efficiëntie slagen, meetbaar maken van processen, cultuur veranderingen, reorganisaties en het professionaliseren van afdelingen, automatisering en personeel. Mijn ervaringen zijn zowel aan de Business en Finance kant als aan de ICT kant waardoor ik snel bruggen sla en verbanden leg en bewezen heb een gedegen gesprekspartner in deze velden te zijn. Mijn focus ligt met name op het creëren van waarde en verlagen en beheersen van risico’s en het Stroomlijnen van organisaties en afdelingen en optimaliseren van processen en competenties.
Bij het realiseren van de oplossingen stuur ik samen met mijn opdrachtgever aan op de effectiviteit van de oplossing. Door mijn brede kennis, ervaring en interesse in vakinhoud ben ik een gedegen sparringpartner en ken ik de valkuilen en risico’s waardoor veel projecten niet succesvol worden afgerond. Wederzijds vertrouwen en heldere communicatie zijn hierbij belangrijke succes criteria, zowel voor het gewenste eindresultaat als voor het realiseren van de nodige veranderingen. Mijn manier van werken is transparant en met name door analytisch vermogen, financiële achtergrond en helikopter view, werk ik gestructureerd en doelgericht naar het eindresultaat toe. Als manager ben ik resultaatgericht, faciliterend en coachend en treed ik op waar nodig om effectiever op doelstellingen aan te sturen. Door mijn enthousme en betrouwbaarheid, in combinatie met oprechte interesse en het vermogen visie te vertalen naar concrete tastbare verbeteringen, weet ik draagvlak bij derden te creëren.

 beschikbaar?